EET JE SLANK MET VEZELS!

Onderzoek wijst vaak uit dat mensen die voldoende vezels eten gezonder zijn, maar ook stabieler zijn wanneer het gaat om hun gewicht. Maar wat zijn vezels eigenlijk? Vezels zijn (gedeeltelijk) onverteerbare bestanddelen die voor komen in plantaardige voedingsmiddelen. Ze zijn door ons lichaam niet te verteren en geven daardoor een verzadigd (vol) gevoel. Dat betekent dat dus dat je er minder trek van krijgt. Maar ze hebben nog meer voordelen:

  • Vezels bevorderen je stoelgang. Verschillende onderzoeken wijzen uit dat voedingsvezels je stoelgang kunnen bevorderen.
  • Vezels voeden de goede bacteriën in je lichaam. Ons lichaam bevat triljoenen goede bacteriën, ook wel darmflora genoemd. En net als alle levende organismen hebben deze ‘goede’ bacteriën voedsel nodig. Omdat eiwitten, koolhydraten en vetten al afgebroken zijn voordat ze in de dikke darm terecht komen, heb je de onoplosbare vezels nodig. De vezels komen onaangetast in de dikke darm terecht, waardoor deze vezels een belangrijke voedingsbron zijn voor de goede bacteriën.
  • Vezels kunnen bloedsuikerpieken voorkomen. Vezels zorgen ervoor dat de absorptie van suikers vertragen, waardoor de insulinepieken minder groot zullen zijn. Insuline is verantwoordelijk voor het opslaan van het teveel aan glucose uit de voeding als lichaamsvet. Meestal wordt dit opgeslagen in de probleemgebieden rond de buik en heupen. En dat willen we graag voorkomen!

Wanneer koolhydraten in een dieet beperkt worden en de nadruk wordt gelegd op eiwitrijke voeding dan krijgt het lichaam vaak wat minder vezels binnen. Hieronder vind je een lijstje met vezelrijke etenswaren. Maar let op, sommige producten passen vanwege het hoge aantal calorieën niet allemaal even goed in het Dieet.

 Aardbeien. Een lekker bakje verse aardbeien is de ultieme zoete snack bij lekkere trek. Maar aardbeien zitten dus ook vol vezels. 100 gram aardbeien bevat ongeveer zo’n 2 tot 3 gram vezels, wat vooral hoog is gezien de lage calorie/vezel verhouding. 100 gram aardbeien bevat 32 kcal, 0,3 gram vet, 7,68 koolhydraten en 0,67 gram eiwit. Aardbeien kun je dus ook met een gerust hart toevoegen aan jouw dieet. Maak jouw DieetPro shake eens in de blender en voeg daar wat heerlijk verse aardbeien aan toe. Doen!

Avocado. Lekker door een salade of op een cracker uit het weekmenu. Een avocado bevat maar liefst tussen de 6 en 7 gram vezels per 100 gram. Extra voordeel van de avocado is dat deze ook bomvol vitamine en mineralen zit. Maar let ook op het vetgehalte en de kcal, een doorsnee avocado bevat al snel 250 calorieën en 21 gram vet. Dus geniet met mate!

Appels. Een middelgrote appel bevat tussen de 4 en 5 gram vezels. Een appel (middelgroot) bevat ongeveer 72 calorieën, 0,23 gram vet, 19,06 gram koolhydraten en 0,36 gram eiwit.

Frambozen zijn een heerlijk zomers tussendoortje dat bomvol vezels zit. 100 gram frambozen bevat tot wel 7 gram vezels. Maar frambozen zitten ook vol vitamine C, goed voor de weerstand! 100 gram frambozen bevatten 52 kcal, 0,65 gram vet, 11,94 koolhydraten en 1,2 gram eiwit. Ook eens lekker om met de blender toe te voegen aan de shake!

Broccoli. Misschien wel het meest voedzaamst van allemaal. Niet alleen bevat broccoli 3 gram vezels, het zit vol antioxidanten, vitamine en mineralen. Als je het niet tot pap kookt, geeft een portie broccoli een boost aan je gezondheid. En het past ook prima in het DieetPro Dieet! 100 gram broccoli bevat slechts 34 kcal, 0,37 gram vet, 6,64 gram koolhydraten en 2,82 gram eiwit. Doen dus!

Haver is het meest gezonde graanproduct dat je maar kunt eten. Een portie van 100 gram bevat maar liefst 11 gram vezels. Daarnaast zit haver ook vol met vitaminen, mineralen en antioxidanten. Maar bevat het ook helaas veel kcal en koolhydraten. 100 gram haver bevat maar liefst 369 kcal, 7,2 gram vet, 68,1 gram koolhydraten en 13 gram eiwit. In het DieetPro dieet dus niet echt een aanrader.

Amandelen bevatten 12,5 gram vezels per 100 gram en zitten o.a. vol gezonde vetten, vitamine E en magnesium. Heel gezond dus. Maar let bij wel op het aantal kcal voor jouw dieet! 100 gram amandelen bevatten al snel 578 kcal (wat? zoveel?! Ja echt helaas zoveel..) 50,64 gram vet, 19,74 koolhydraten en 21,26 gram eiwit.

 

Zoals je kunt lezen passen dus niet alle producten in het DieetPro dieet wanneer je wilt afvallen. Wil je toch profiteren van de positieve werking van vezels of je kan nog wel een extra steuntje gebruiken dan is Nutrivian Vezelcomplex een perfecte aanvulling op de dagelijkse inname van voedingsvezels. Deze kun je bestellen op www.dieetpro.nl