Light producten in de supermarkt

Lightproducten zijn producten waar minder suiker of vet in zit dan in het originele product. De term ‘light’ mag worden gebruikt als er minimaal 30% minder energie (Kcal), vetten of suikers in zit dan in het originele product. Ook moet het vermeld worden op de verpakking, wat er dan minder in zit ten opzichte van het originele product. Light betekent niet altijd minder calorieën. Vetrijke lightproducten zoals light-chips, bevatten per 100 gram vaak meer koolhydraten dan gewone chips. Het blijft dus oppassen met lightproducten. Ook omdat de kans bestaat dat je er meer van eet of drinkt, waardoor je uiteindelijk toch weer evenveel of nog meer calorieën binnenkrijgt. Light wil dus niet altijd zeggen dat een product gezonder is. Soms kan een lightproduct een goed alternatief zijn, wanneer er bijvoorbeeld echt minder vet of suiker in zit. Zeker als je wilt afvallen kan het een goed alternatief zijn, maar lees goed het etiket en laat je niet misleiden! Gezonde boodschappen doen die passen in een dieet waarmee je wilt afvallen is een hele uitdaging met het huidige aanbod in de supermarkten. Zelfs aan producten waarvan je het niet verwacht, zoals vleeswaren, wordt suiker toegevoegd om de smaak te verbeteren.
Toch zijn er producten te vinden in de supermarkt die uitstekend gecombineerd kunnen worden met Dieet Pro. Hieronder hebben wij een “boodschappenlijstje” gemaakt met producten die je zou kunt kopen als je Dieet Pro gebruikt.
  • Rauwkost zoals komkommer, paprika, bosuitjes, bleekselderij, avocado en tomaat.
  • Groente zoals andijvie, spinazie, bloemkool, broccoli, courgette, bieten en wortels.
  • Fruit zoals blauwe bessen, frambozen, granaatappel(pitten), grapefruit, appels en citroen.
  • Kruiden en specerijen zoals rozemarijn, tijm, basilicum, peterselie, bieslook, kurkuma, kerrie, gember en kaneel
  • Paddenstoelen zoals champignons en shiitake
  • Vlees zoals biefstuk, mager rundergehakt, lamsvlees, rookvlees en rosbief
  • Vis en zeevruchten zoals tonijn uit blik, gerookte zalm, kabeljauwfilet, zalmfilet, scholfilet, makreelfilet, pangasiusfilet, ansjovis, haring, garnalen en mosselen.
  • Gevogelte zoals kipfilet en kalkoenfilet
  • Eieren
  • Zilvervliesrijst
  • Quinoa
  • Meergranen crackers zoals spelt-crackers of volkoren crackers
  • Amandelmelk (ongezoet)
  • Kruidenthee
In het weekmenu dat je altijd bij jouw bestelling krijgt staan gezonde tussendoortjes en op de website kun je veel lekkere en verantwoorde recepten vinden. Kijk om te bestellen of voor meer informatie op de website!