BLIJF EMOTIE ETEN DE BAAS!

Het is herfst, de bladeren vallen van de bomen en de temperatuur daalt. De dagen worden korter en het is donker buiten, soms met wat druiliger weer. Onze gemoedstoestand heeft wel wat te verduren in de dagen na de zomer. En als daar dan nog emoties bij komen kijken van bepaalde gebeurtenissen, dan komt het wel voor dat je toch sneller een koekje pakt, of dat patatje, of misschien die pizza, want je voelt je al zo rot. Je praat het goed door te zeggen dat je het wel verdient om wat lekkers te nemen en zit naderhand met een schuldgevoel. Want nam die pizza echt dat vervelende gevoel weg? Of voel je je nu alleen nog maar nog vervelender. Hoe kom je van het ‘emotie-eten’ af?

Bij emotie-eten krijg je vaak, plotseling, een ontzettende drang om te eten. Vaak is dit een gevolg van een emotie die je misschien zelf niet eens herkent, zoals boosheid, verveling, stress, frustratie of verdriet. Door op dat moment te gaan eten probeer je onbewust rust te voelen of je emoties weg te stoppen. Eten kan dan voelen als troost. Op het moment zelf schakel je heel even je emotie uit en denk je gelukkig te worden van wat je op dat moment in je mond stopt, het ‘troosteten’. Toch krijg je daarna vaak last van een schuldgevoel. Je was net zo goed op weg met je dieet, maar je liet je weer even gaan door je emotie. Hoe kom je daar toch vanaf?

De oorzaak
Ga bij jezelf na wat de oorzaak is van je eetbuien. Probeer je de emotie weg te eten, jezelf te troosten met eten waar je blij van wordt, of heb je het juist ‘verdiend’ omdat je iets te vieren hebt? In plaats van het op te lossen met eten, kun je deze emoties beter toelaten. Het is op zo’n moment ook goed om afleiding te zoeken; neem afstand. Ga iets anders doen dat dat je op dat moment aan het doen bent, op een andere plek. Ga buiten fietsen of wandelen, of lees een leuk tijdschrift. Door je gedachtes te verzetten zul je zien dat de emotie die je voelde misschien al wat is weg gezakt en de drang naar eten vermindert. En wil je iets vieren, doe jezelf dan iets anders cadeau dan dat gebakje. Er zijn genoeg leuke dingen te bedenken!

Herkenning
Herken je de momenten waarop je meer zin hebt in eten? Word je ervan bewust waarom je op die momenten meer zin hebt om te eten. En in welk soort eten heb je op deze momenten vooral zin. Door je hier bewust van te zijn, kun je eetbuien makkelijker voor zijn. Wanneer je bijvoorbeeld altijd heel veel zin krijgt in chocolade als je onrust voelt, kun je dit voor zijn door geen chocolade in huis te halen. Dat klinkt heel simpel, maar het werkt. Je moet dan namelijk naar de winkel om ‘troostvoer’ te gaan kopen. Op deze manier is de drang naar eten waarschijnlijk alweer verdwenen.  Maar nog belangrijker, schrijf de herkenning op, geef aandacht aan je gedachten.

Heb geduld
Houd er rekening mee dat het emotie-eten niet zo snel uit je systeem is. Het is namelijk een gewoonte, en gewoontes duren nu eenmaal een tijdje om te veranderen. Word daarom niet te snel boos op jezelf als het een keer fout gaat, maar leer ervan. Ontdek waar je valkuilen liggen en hoe je deze voor kunt zijn. Geloof in jezelf dat je het kunt en het gaat je lukken!

En dan nog een kleine reminder: “dat je zin in iets hebt, wil niet zeggen dat je het ook echt hoeft te nemen.” 😉

Toch lekkere trek? Bestel dan de DieetPro Chocolate Brownie Snack