WAAROM TEVEEL ZOUT SLECHT VOOR JE IS

Je hoort tegenwoordig veel over zout en dat het slecht voor je is. De gemiddelde Nederlander eet meer zout dan de aanbevolen hoeveelheid. Maar de vraag is: Waarom is het dan zo slecht voor je? En hoe kun je het minderen?

Dagelijkse portie zout

Er wordt aanbevolen om per dag maximaal 6 gram zout te eten. Maar uit onderzoek blijkt dat mannen gemiddeld 9,9 gram en vrouwen 7,5 gram per dag eten, dus veel meer dan de aanbevolen hoeveelheid. Ondanks dat er vaak wordt gezegd dat het ongezond is, heb je het toch ook wel nodig. Het is namelijk goed voor onder andere de vochtregeling in je lichaam en het speelt ook een rol bij het regelen van je bloeddruk. Consumeer je te weinig zout, dan loop het risico dat je lichaam te weinig water vast houdt. Bij teveel zout loop je risico op een verhoogde bloeddruk, osteoporose en laatst maar niet minst: teveel zout werkt als een blokkade op je vetverbranding.De juiste hoeveelheid zoutinname is belangrijk voor een snelle en constante vetverbranding.

 Producten met veel zout

Vaak zit de overbodige hoeveelheid in bewerkte producten. Daarnaast voegen we zelf vaak ook nog wat extra toe tijdens het koken en bakken. Vroeger zat er weinig zout in onze voeding, maar tegenwoordig wordt er door fabrikanten veel toegevoegd aan producten. Dat doen ze om het product op smaak kunnen brengen, de houdbaarheid te verlengen of het product de juiste structuur te geven. Als je wilt gaan letten op je zoutconsumptie dan kun je zoeken naar het woord “natrium” op de etiketten. Dit is een bestanddeel van zout. 1 gram natrium is hetzelfde als 2,5 gram zout. Dus als je het natriumgehalte op een etiket ziet staan, dan kun je het vermenigvuldigen met 2,5 om het zoutgehalte van dat product te weten.

De effecten op je gezondheid

Teveel zout binnen krijgen is dus ongezond wat zich kan uiten met:

  • Hoge bloeddruk
  • Verhoogde kans op hart-, vaat- en nierziekten
  • Botontkalking
  • Het kan de vochtregeling in je lichaam verstoren.

Kortom

Zout is niet slecht voor je, maar teveel zout wel. Vaak zit het teveel zout in bewerkte producten zoals sauzen uit pakjes, pizza’s en kant-en-klaarmaaltijden. Dus kies bewust in de supermarkt en in de keuken!

Kijk voor meer tips op www.dieetpro.nl